Láska, sex a miléniálové

Generace miliéniálů budí velkou pozornost. Vyrůstali víceméně online a v mnohem multikulturnějším prostředí, než jejich rodiče. Od práce nečekají jen příjem, ale především smysl. Jejich přístup k životu se promítá i do vztahů. Lásku berou vážně, ale sex od ní dokáží oddělit. Stejně jako práce, i vztahy musí milénály naplňovat. A do začátku, průběhu i konce vztahu jim silně prostupuje internet. 

Najít toho pravého

Správný miléniál se neobejde bez chytrého telefonu. Skrz něj komunikuje, baví se a často i hledá lásku. V tom mu pomáhají seznamovací aplikace jako je třeba Tinder, které ze seznamování udělaly hru. Zapomenout můžete na klasické seznamovací inzeráty, mobilní appky se zaměřují především na fotky a rychlé propojení uživatelů do chatu. Takové seznamování má velké výhody: stačí vzít do ruky mobil a můžete vybírat ze stovek vrstevníků hledajících partnera. Na druhou stranu, tyto neomezené možnosti nejednoho nezadaného stresují. Je těžké zavázat se jednomu partnerovi, když nevíte, jestli v mobilu nenarazíte na někoho lepšího. Zatímco ještě před dvěma dekádami byly seznamky okrajovou aktivitou pro rozvedené lidi středního věku, dnes online seznamování považuje za normální způsob poznávání lidí 59% amerických miléniálů. V Česku je stigma ohledně seznamek vyšší – stejný názor má dle výzkumu Scio jen 10% českých maturantů. Z prvních výzkumů vztahů přes internet ale vyplývá, že pro stigma není důvod. Délka i kvalita vztahů započatých online je stejná jako u párů, které se daly dohromady offline.

I pokud se miléniál neseznamuje přes online seznamky, internet často používá ke svádění a komunikaci s potenciálními partnery. Přibližně polovina amerických miléniálů s někým přes internet flirtovala a jedna čtvrtina využívala Facebook k vyhledávání informací o objektu svého zájmu. Stejně jako u předchozích generací, i pro mileniály je u potenciálního partnera nejdůležitější inteligence. Zajímavá změna ale nastala u finančního zázemí potenciálního partnera. Zatímco pro rodiče miléniálů byli u partnera důležitější peníze než moc, u miléniálů je tomu naopak. Může to souviset právě s rozdílným přístupem k práci, kde miléniálové neřeší tolik výplatní pásku, jako smysl svého zaměstnání. Stále více miléniálů během seznamování zvažuje i přístup potenciálního partnera k rodinnému životu: chtějí rovnější rozdělení práce v domácnosti i zapojení obou rodičů do výchovy.

Vztahy a internet

Vše navíc nasvědčuje tomu, že miléniálové od vztahů očekávají víc, než jejich rodiče. Většina z nich se nebojí být single – zvládnou se finančně zabezpečit, naplnění získat skrz kariéru a volný čas trávit s přáteli. Navíc si svého budoucího partnera chtějí pečlivě vybrat, protože nehledají jen rodiče svých dětí, ale i nejlepšího kamaráda, rovnocenného partnera v domácnosti a romantického milence. I protože někoho takového není jednoduché najít, svatbu i děti odsouvají na později a až do vyšší dospělosti žijí s rodiči. V Česku se od rodičů ještě neodstěhovala asi polovina 25 letých, průměrný věk vstupu do manželství se blíží třiceti a první dítě má průměrná česká žena až po třicítce. Miléniálové fandí i alternativním rodinným uspořádáním. Život na psí knížku je prakticky normou, stejně jako vztahy na dálku nebo páry různých etnik a národností. Single matky ani homosexuálové vychovávající děti se nemusí bát stigma. Rozšiřuje se i polyamory, tedy romantické soužití s více partnery, kteří o sobě navzájem vědí.

Internet proměňuje i samotné prožívání vztahů. Velká část partnerské komunikace se odehrává skrze zprávy, které si dvojice posílá. To sice může vést k častějšímu kontaktu, ale také proměně konverzace. Zprávy můžete několikrát přepsat, chybí jim nonverbální prvky a psané konverzaci často nevěnujete svou plnou pozornost. Pro 41% amerických miléniálů ale převažuje spíš to dobré a díky online komunikaci se cítí být blíž svému partnerovi. Necelá čtvrtina pak díky zprávám vyřešila problémy, které se jim osobně vyřešit nepodařilo. Na druhou stranu, čtvrtina respondentů amerického výzkumu miléniálů od Pew Research Center si stěžuje, že jejich partnera rozptyluje mobil ve chvílích, kdy tráví čas spolu. Podobná část mladých také bez svolení do partnerova mobilu vlezla, aby si přečetla zprávy a „zkontrolovala“ zda není nevěrný nebo nevěrná. Stres přináší i sociální sítě. Radostné momentky ze vztahů kamarádů vedou k vyššímu očekávání od vlastního vztahu a někdy i frustraci z toho, že partnerský život ostatních se zdá bezproblémový.

Stejně sexu, více otevřenosti

Ač v médiích často čteme o nezávazném sexu mladých, čísla ukazují, že v tomto ohledu se miléniálové příliš neliší od svých rodičů. Průměrný věk prvního pohlavního styku a počet sexuálních partnerů se nijak výrazně neposouvá. Například v Česku se první sex stabilně drží kolem 18ti let, muži uvádí za život průměrně devět sexuálních partnerů, ženy pět. Mladí lidé jsou ale otevřenější k homosexualitě a na rozdíl od předchozí generace se výrazně méně obávají HIV. Technologie zasahují i do sexu. Čtvrtina mladých lidí někomu přes mobil poslala svou nahou fotografii, běžný je i „sexting“, tedy posílání eroticky laděných zpráv, a pornografie se díky rychlému internetu stává čím dál přístupnější. Přibližně třetina amerických miléniálů navíc přiznává, že informace z internetu ovlivnily jejich sexuální život.

Změna ano, revoluce ne

Změnil se tedy způsob, kterým miléniálové přistupují k partnerským vztahům? Nejspíš ano, především kvůli technologiím. Znamenají ale technologie revoluci v lásce? Spíš ne. V některých ohledech internet určitě silně proměňuje naši komunikaci se stálými a potenciálními partnery a mladí lidé si čím dál více personifikují formu svého vztahu. Nic ale nenasvědčuje tomu, že by se zkušenost a prožitek samotné lásky napříč generacemi příliš měnil. Zamilovanost, sex, rodičovství i partnerské těžkosti jsou nadčasová témata, které na základní úrovni prožíváme všichni podobně, bez ohledu na ročník narození.


Markéta Šetinová je psychoterapeutka a autorka blogu Moderní láska.

Článek cituje data z Euro RSCG Worldwide Valentine’s Study (2011), výzkumu sexuálního chování Weisse a Zvěřiny (2008), studie o sexu Caron (2015), data Pew Research Center (2014), Českého statistického úřadu (2016) a výzkumu Scio v rámci Národních srovnávacích zkoušek (2015).

Podrobnosti
Markéta ŠetinováBlog Moderní láska

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button