Škola hrou: učební simulace
Možná si ještě vzpomenete na nezajímavé hodiny ve třídách a následné zoufalé učení se sepsaných poznámek, abyste nabyté poznatky mohli rychle přepsat do testu či přeříkat u zkoušení.
A přitom existují i méně „bolestivé“ metody než učení se zpaměti. Třeba učební simulace.
![](https://perpetuum.cz/wp-content/uploads/2019/10/3.png)
Hlavním principem učební simulace, jak o něm ve své práci Hry a simulace a jejich vztah k učení hovoří Margaret E. Bell-Gredler, profesorka pedagogické psychologie z University of South Carolina, je „pro všechny účastníky si vybrat určitou roli a zvážit všechny problémy a nástrahy, které v rámci simulace mohou nastat, a zažít tak dopady jejich jednání. Simulovaná situace se může vydávat různými směry, právě v závislosti na jednání účastníků.“ Cílem učební simulace je tedy donutit žáky a studenty myslet a prakticky využívat poznatky, na rozdíl od pasivního příjmu učiva ve školních lavicích.
Učební simulace jsou novodobou „školou hrou“ Jana Ámose Komenského. Jedná se o jednoduchou psychologickou premisu – pokud na něco přijdeme sami, přináší nám to pozitivní emoce a daný poznatek si o to pravděpodobněji zapamatujeme. Kvůli psychickému zdraví má mozek tendence vytěsňovat vše negativní, proto si věci, které nás nebaví, nejsme schopni dobře uložit do paměti.
![](https://perpetuum.cz/wp-content/uploads/2019/10/2.png)
Kromě teoretických poznatků týkajících se simulované situace se ale také zároveň učíme praktickým dovednostem, například argumentaci. Tyto praktické dovednosti se na rozdíl od vědomostí – faktů – ukládají do dlouhodobé paměti. Dovednosti nám tedy zůstávají v paměti déle než teoretické vědomosti, takže je pravděpodobněji užijeme v běžném životě. Pokud nevěříte v to, jak rychle se může nějaký fakt vytratit z paměti, jen si vzpomeňte, o kolik jednodušší je po několika letech sednout na kolo než vybavit si nejvyšší horu Brazílie.
Simulovaná situace se může vydávat různými směry, právě v závislosti na jednání účastníků.
Kromě paměti má učební simulace pozitivní dopad i na další kognitivní funkce, například na pozornost. Na rozdíl od běžné výuky v hodinách, kdy je velice jednoduché ztratit pozornost a s ní po krátké chvíli i o zájem o učivo, a pak už jen látku mechanicky zapisovat, u učební simulace se toto stát prakticky nemůže, jelikož při ztrátě pozornosti by žák či student okamžitě ztratil „nit“ a nemohl by dosáhnout kvalitních výsledků. Simulace jsou navíc často akční, což podporuje vnitřní sekreci adrenalinu, který zvyšuje pozornost.
Celkový smysl simulace je navodit dojem konkrétního prostředí a v něm nechat účastníky aktivně přemýšlet a řešit úkoly tak, aby je simulační proces co nejvíce bavil a obohatil.
![](https://perpetuum.cz/wp-content/uploads/2019/10/4.png)
Simuluji, simuluješ, simulujeme
V dnešní době se simulace používají hojně například ve zdravotnictví, třeba při nácviku první pomoci. Velice populární jsou v humanitním odvětví vzdělávání simulace politických orgánů. V ČR se studenti mohou zapojit například do Pražského studentského summitu, který simuluje fungování výborů OSN, EU a NATO, v Česku je z obdobných vzdělávacích projektů největší a zároveň se může pyšnit nejdelší historií. V rámci Summitu si mladí lidé vyzkoušejí, jak fungují orgány ve zmíněných organizacích, a to právě z pozic ministrů a diplomatů. A to nejdůležitější – přivlastní si dovednosti, které se běžně ve školních lavicích nevyučují, jako například schopnost argumentace, vyjednávání a kompromisu.
Pokud máte možnost přihlásit se do učební simulace, určitě neváhejte – přijímací řízení na Summit končí pro vysokoškoláky 6. 10. 2019. Vzdělávání nemusí mít podobu jen nekonečného psaní výpisků a následného učení se zpaměti. Nabývání vědomostí a znalostí může být spojeno s hrami a pozitivními pocity, které zaručí, že si je v hlavě uchováte na podstatně delší dobu.