Trendy

Notebooky a mobily ve třídě: Ano, ne, nebo existuje třetí cesta?

Jak by se měli učitelé stavět k používání notebooků a telefonů během výuky?

Na jednu stranu technické vymoženosti slibují spojení s veškerým lidským věděním, na druhou stranu jsou také vědecky navrženy tak, abychom se bez nich cítili jako ryby na suchu. Co to znamená pro učitele a jejich výuku?

Dvě třetiny amerických učitelů tvrdí, že počet studentů, jejichž pozornost je během vyučování narušována smartphony, roste. Z dotazovaných učitelů také 75 % řeklo, že schopnost studentů soustředit se na hodinu, se zmenšila. Tento výzkum zmiňuje také výsledky z méně rozsáhlejší studie z University of Michigan, kdy se zkoumaným objektem stalo chování studentů na hodině psychologie. Přestože studenti věděli, že jejich chování na počítači je monitorováno, strávili přibližně třetinu vyučovací hodiny na „neakademických“ webových stránkách.

Názory učitelů a expertů

Allia Griffin učí na Katedře etnických studií na University in California. Dle jejího názoru by všechny telefony měly být vypnuty po celou dobu vyučování, jelikož učení výrazně narušují. Jedním z jejích argumentů je, že díky mobilům ubývá opravdového kontaktu mezi studenty ve třídě a konverzací tváří v tvář.

Katherine Welzenbach je učitelkou na střední škole v Overland Park. V jejích hodinách jsou telefony striktně zakázány. Dle jejích slov zařízení podporují kyberšikanu, šíření nenávisti a sexuální obtěžování.

Jesse Stommel z University of Mary Washington naopak kontrolu používání mobilů a notebooků během vyučování nepodporuje. „Nemyslím si, že pozornost studentů je něco, co by učitelé měli a mohli kontrolovat,“ vysvětluje své stanovisko Jesse Stommel.

Derek Bruff je ředitelem Centra pro vyučování na University in Nashville. Dle jeho slov výzkumy ukazují, že rukou psané poznámky si studenti pamatují lépe než poznámky psané na počítači. Když si totiž poznámky z hodiny zapisují na papír, jejich pozornost se více zaměřuje na obsah slov. Při práci s počítačem je daleko lehčí sklouznout jen k přepisování toho, co slyší, bez uvědomování si, co jednotlivá slova a věty znamenají. Derek Bruff však také poznamenává, že pokud se vyučování odehrává jen formou frontálního výkladu, nemůžeme se divit, že pozornost studentů klesá. „Pokud trávíte 80 až 100 % hodiny jen výkladem před tabulí, je velmi pravděpodobné, že žáci se raději budou věnovat svým mobilům,“ dodává.

SOUVISEJÍCÍ  Digitální gramotnost bude v budoucnu pravděpodobně jedinou existující
Zdroj
ww2.kqed.org
Tagy

Markéta Popelářová

Redaktorkou magazínu Perpetuum od roku 2016. "Věřím, že vzdělávání nemusí mít jen nudnou podobu, s jakou se setkává většina lidí ve školním prostředí. Dnešní doba nám nabízí tolik možností pro rozšiřování si obzorů, že by byla škoda nad světem vzdělávání úplně zanevřít. Studuji na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a ve společnosti SCIO mám na starosti koordinaci PR projektů."

Související články

Napsat komentář

Close
Close