Počítání na prstech matematické dovednosti podporuje, zjistili britští vědci
Nové poznatky ze studie z Velké Británie ukazují, že počítání na prstech může být u mladších dětí prospěšné.
Učitelé přitom počítání s pomocí prstů nepodporují či přímo zakazují. Děje se tomu tak ve většině případů na konci první třídy. Hlavním důvodem je argument, že počítání je třeba naučit se v hlavě, bez pomoci prstů. Na tuto metodu je často nahlíženo jako na nechtěnou oporu nebo dokonce jako na náznak pokleslých matematických dovedností.
Nová matematická studie publikována na Frontiers in Education dokládá, že počítání na prstech může matematické schopnosti naopak podpořit, a to v případě, že je kombinováno s číselnými hrami.
„Děti, které kombinovaly číselné hry s počítáním na prstech, překonaly v mnoha matematických dovednostech děti z kontrolní skupiny.“
Během čtyřtýdenního experimentu bylo 137 dětí ve věku 6 a 7 let rozděleno do pěti skupin. První z nich se zabývala matematickými úlohami, ve kterých využívala počítání na prstech. Druhé skupině byly přiděleny matematické číselné hry (například domino nebo karetní hry), třetí a čtvrtá skupina tyto dva prvky kombinovaly, tedy zabývaly se počítáním na prstech spolu s číselnými hrami. Pátá skupina byla skupina kontrolní, neúčastnila se žádných ze zmíněných aktivit. Pokus dokázal, že děti, které kombinovaly číselné hry s počítáním na prstech, překonaly v mnoha matematických dovednostech děti z kontrolní skupiny. Vysvětlením je, že i při počítání na prstech se v mozku aktivují oblasti, které s žádoucím matematickým myšlením souvisí.