Kdo je nejlepší učitel?

5. října je Světový den učitelů. Pro své dítě bychom si jistě přáli každý toho nejlepšího. Takového, který zpomalí, když dítě nebude stíhat tempo, který nasytí jeho očekávání, když bude hladové po informacích, bude empatický a nad věcí. Spíš než autoritativním přednášejícím se stane vlídným průvodcem světem nových informací a vzorem ctností. Je to standard českého školství, nebo je takových učitelů jako šafránu? Podívali jsme se na to, jaká kritéria hodnocení mají dvě ceny o nejlepšího učitele.

Průměrný hrubý plat učitele v České republice loni stoupl na 31 632 Kč. Že je to nejméně v celé EU ve srovnání s ostatními vysokoškolsky vzdělanými zaměstnanci, upozorňují média takřka neustále. Můžeme my sami ocenit schopné pedagogy ve chvíli, kdy je společnost finančně podhodnocuje? Jaká je vlastně cena dobrého pedagoga v životě dítěte? Ohodnotit výjimečného učitele máte možnost třeba právě teď v anketě Zlatý Ámos.

26. ročník Zlatého Ámose

V Čechách si sice Den učitelů připomínáme 28. března, ve světě ovšem připadá na pátý říjnový den. Obě data propojuje anketa Zlatý Ámos, která každoročně vyzdvihuje nejlepší pedagogy z celé republiky. Právě od 5. října máte možnost přihlásit svého oblíbeného učitele nebo učitelku do boje o prestižní titul a dát jim najevo své sympatie. Možnost zaslat přihlášku končí 31. 12. a o vítězi titulu budeme mít jasno na Den učitelů 28. března, kdy slavíme i výročí narození Jana Ámose Komenského. Ten by se jistě potěšil nad vlastnostmi, které u soutěžících zmiňují jejich studenti. Místo perfektních znalostí oboru obdivují lidské kvality, jako je pochopení, humor a vztah se studenty jako s partnery. Váží si i citlivého zapojení digitálních technologií a interaktivních pomůcek do výuky.

Umět ocenit druhé je dovednost, kterou bychom měli naučit děti i sami sebe.

„Když slyším slova respekt a úcta, vidím před sebou svého třídního učitele. Jmenuje se Mgr. David Turek. Velice zajímavým způsobem využívá interaktivní tabuli při hodinách hudební výchovy. Propojil tabuli, počítač a elektronický hudební nástroj a vytvořil tak kouzelnické trio,“ říká o loňském vítězi titulu jeho žák ze ZŠ v České Kamenici. Sám vítěz ankety si na ní cení zejména toho, že učitele nominují sami žáci. Přinesl mu však titul ve třídě větší obdiv? „Nemyslím si, že by moji žáci nějak významně přehodnotili svůj vztah ke mně a projevovali nábožnou úctu. Každý den si prostě ve třídě musíte všechno vybojovat pěkně znovu a znovu. Kolegové určitě vědí, o čem mluvím,“ říká David Turek.

Zdroj: zlatyamos.cz

Global Teacher Prize Czech Republic

Podstatně mladší cenou pro učitele je Global Teacher Prize, která má v České republice za sebou teprve první ročník. Oceňuje inspirativní učitele, ve kterých nevidí autoritativního přednášejícího, ale průvodce vzděláním. Vyzdvihuje vytváření přenositelných inovativních forem výuky, spolupráci pedagogů s dalšími vzdělávacími organizacemi včetně zahraničí a jejich účast v mimoškolních aktivitách. Porota účastníky navštěvuje v místě jejich pracoviště a může si tak udělat obrázek o jejich výuce naživo. Ti, kteří se umístí na prvních třech příčkách, vyhrají 50 000 Kč pro sebe a 20 000 Kč v podobě poukázky na pomůcky pro školu, na které působí. Všichni tři finalisté automaticky postupují do mezinárodního kola ocenění.

Soutěž na výuku nahlíží z netradičního úhlu pohledu a představuje veřejnosti osobnosti, které se dětem věnují nad rámecsvých povinností. „Mně hlavně vadí předpoklad, že škola připravuje děti na život. Vždyť ony ten život už žijí! On probíhá i ve škole a měly by si ho užívat,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny vítězka prvního ročníku Kateřina Vrtišková ze ZŠ ve Vraném nad Vltavou. Učí děti na prvním stupni, a i když do výuky zapojuje alternativní metody, jako systém Montessori nebo Hejného matematiku, zůstává věrná klasické státní škole.

Zdroj: globalteacherprize.org

Global Teacher Prize

Sledovat se vyplatí nejen novou českou soutěž, ale i mezinárodní kolo, které na ni navazuje. Hledá nejlepšího učitele na světě a předávání ceny se často srovnává s filmovými Oscary. Na tom posledním nechyběli britská premiérka Theresa Mayová, bývalý viceprezident Spojených států Al Gore nebo závodník Lewis Hamilton. Letošní ročník Global Teacher Prize vyhrála Britka Andria Zafirakou věnující se výtvarné a textilní výuce na střední škole v severním Londýně. Jde o etnicky velice pestrou oblast, kde se mluví asi 130 různými jazyky. Děti tu mnohdy vyrůstají v tak hlučném prostředí, že se studenti musejí zavírat v koupelnách, aby měli chvíli o samotě a mohli se koncentrovat. Tak alespoň líčí situaci Andria Zafirakou. Je přesvědčená, že škola by měla pro děti v těžkých životních situacích vytvářet bezpečnou zónu, a právě umělecké předměty, které vyučuje, mají velký potenciál bojovat proti nerovnosti.

Oceňme ty nejlepší sami!

Jakou cenu, tedy hodnotu, má dobrý učitel, si nakonec musíme přebrat sami. Tam, kde přestává fungovat rodina, bývá učitel jediným záchytným bodem dítěte, které přichází o své jistoty. Pozornost, již věnuje každému jednotlivému žákovi, činí z jeho profese jedno z deseti nejstresovějších povolání. Podle průzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy mezi dvěma a půl tisíci pedagogy je téměř polovina učitelů ohrožena syndromem vyhoření. Na vině jsou podle průzkumu nadbytečná administrativa, potíže s žáky, ale i s jejich rodiči, nízká prestiž povolání a s ní související nízké platy. Umět ocenit druhé je dovednost, kterou bychom měli naučit děti i sami sebe. Začněte už dnes a oceňte ty výjimečné v anketě Zlatý Ámos nebo třeba zcela neformálně při příštím setkání ve škole.

Zdroj
Zlatý ÁmosForbesGlobal Teacher Prize Czech Republic

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button