Děláte hodiny zábavně? Ještě to neznamená, že se děti více naučí
Žijeme v domnění, že k tomu, aby si žáci něco z hodin odnesli, musí být školní výuka zábavná, hravá a děti šťastné. Dle Centre for Education Economics se však nejedná o nic jiného než o mýtus. Starší tradiční učební metody možná nejsou nejzábavnější, ale jsou nejefektivnější, tvrdí nová studie.
Pod tradičními učebními metodami rozumějme například frontální jednolitý výklad učitele před tabulí. Také sem však patří i drilování informací, opakování slov a frází a memorování. Studie zmiňuje, že tyto praktiky jsou zásadní pro úspěšnou výuku, jelikož žákům umožňují převést nové informace z pracovní (krátkodobé) do dlouhodobé paměti.
Tyto techniky jsou v posledních letech postupně nahrazovány novými metodami. Tedy těmi, v jejichž středu nestojí učitel, ale samotné dítě. Soustředí se na to, aby podávané učivo bylo pro děti zábavné. Často se pracuje ve skupinách, prostor je dán diskuzím a vyjádření vlastního názoru. Žáci se mají učit od sebe navzájem, informace nemají proudit jen jednostranně od učitele.
Z nové studie také vychází najevo, že tradiční (starší) vyučovací techniky, zahrnující soutěživost, sice nepomáhají žákům v tom, aby se ve škole cítili dobře, ale zato zlepšují jejich výsledky a také snižují náklady na výuku.
Celou studii naleznete pod tímto odkazem.