Děláte hodiny zábavně? Ještě to neznamená, že se děti více naučí

Žijeme v domnění, že k tomu, aby si žáci něco z hodin odnesli, musí být školní výuka zábavná, hravá a děti šťastné. Dle Centre for Education Economics se však nejedná o nic jiného než o mýtus. Starší tradiční učební metody možná nejsou nejzábavnější, ale jsou nejefektivnější, tvrdí nová studie.

Pod tradičními učebními metodami rozumějme například frontální jednolitý výklad učitele před tabulí. Také sem však patří i drilování informací, opakování slov a frází a memorování. Studie zmiňuje, že tyto praktiky jsou zásadní pro úspěšnou výuku, jelikož žákům umožňují převést nové informace z pracovní (krátkodobé) do dlouhodobé paměti.

Tyto techniky jsou v posledních letech postupně nahrazovány novými metodami. Tedy těmi, v jejichž středu nestojí učitel, ale samotné dítě. Soustředí se na to, aby podávané učivo bylo pro děti zábavné. Často se pracuje ve skupinách, prostor je dán diskuzím a vyjádření vlastního názoru. Žáci se mají učit od sebe navzájem, informace nemají proudit jen jednostranně od učitele.

Z nové studie také vychází najevo, že tradiční (starší) vyučovací techniky, zahrnující soutěživost, sice nepomáhají žákům v tom, aby se ve škole cítili dobře, ale zato zlepšují jejich výsledky a také snižují náklady na výuku.

K zamyšlení: Měly by nás výsledky nové studie vést k tomu, abychom se vrátili zpět k starším metodám, v jejichž centru stojí učitel? Co je vlastně cílem našeho vzdělávání? Jde nám o výsledky v testech, nebo o motivovanost a angažovanost studentů? Chceme, aby se žáci memorovali informace, nebo aby uměli s informacemi pracovat a kriticky je hodnotit? Již nyní trpí 300 milionů dětí na světě depresemi. Měli bychom ukončit naši snahu učinit budoucí generaci šťastnější?

Celou studii naleznete pod tímto odkazem.

Zdroj
telegraph.co.uk

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button